Робочі програми

 

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

КРАСНОГРАДСЬКИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ

КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ 

«ХАРКІВСЬКА ГУМАНІТАРНО-ПЕДАГОГІЧНА АКАДЕМІЯ»

ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

 

 

Циклова комісія викладачів природничих дисциплін, фізичного виховання та предмета «Захист України»

 

 

ЗАТВЕРДЖУЮ

                                                                                         Директор

                                                                                         _____Сергій РЯБОКІНЬ

                                                                                         «31» серпня   2023 року

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Біологія і екологія

 

 

Галузь знань 01 Освіта/Педагогіка

спеціальність 013 Початкова освіта

відділення початкової та дошкільної освіти

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2023/2024


Робоча програма «Біологія і екологія» для здобувачів освіти за спеціальністю

013 Початкова освіта

 

Розробник: Гайдук Катерина Віталіївна, викладач циклової комісії викладачів природничих дисциплін, фізичного виховання та предмета «Захист України», спеціаліст вищої категорії, викладач методист, кандидат с.-г. наук

 

 

 

Робоча програма затверджена на засіданні циклової комісії викладачів природничих дисциплін, фізичного виховання та предмета «Захист України»

Протокол від  «31» серпня 2023 року № 1

 

 

 

 

Голова циклової комісії ________________ Катерина ГАЙДУК

«31» серпня 2023 року

 

 

Робочу програму погоджено з керівником проєктної групи освітньої програми «Початкова освіта» для фахового молодшого бакалавра

 

 

 

Керівник проєктної групи     ____________       Світлана СЛАБИНСЬКА

 

«04» вересня 2023 року


 

1.    Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

 

Галузь знань

01 Освіта/Педагогіка

Нормативна

 

Модулів – 4

Спеціальність 013

Початкова освіта

 

Рік підготовки:

Змістових модулів – 4

1-й

 

Семестр

Загальна кількість годин – 72

І-й

ІІ-й

 

 

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання: 2

аудиторних – 72

 

Освітньо-кваліфікаційний рівень: фаховий молодший бакалавр

 

24 год.

32 год.

 

 

Практичні

4 год.

3 год.

 

 

Лабораторні

6 год.

3 год.

 

 

Вид контролю: залік

 

 

 

 

 

 

 


 

2.    Мета та завдання навчальної дисципліни

Навчальна програма «Біологія і екологія» розроблена на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України наказ № 1407 від 23.10.2017 р.), Концепції екологічної освіти України (затверджено рішенням колегії МОН України від 20.12.2001 №13/6-19) та відповідно до положень концепції Нової української школи (розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р) і призначена для навчання біології і екології на рівні стандарту.

Мета навчання біології та екології на рівні стандарту полягає у формуванні в здобувачів освіти природничо-наукової компетентності шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про закономірності функціонування живих систем, їх розвиток і взаємодію, взаємозв’язок із довкіллям; розуміння біологічної картини світу та цінності таких категорій, як життя, природа, здоров’я; свідомого ставлення до природи як універсальної, унікальної цінності; застосування знань з біології та екології у повсякденному житті, оцінювання їх ролі для сталого (збалансованого) розвитку людства, науки та технологій. 

Досягнення зазначеної мети передбачає вирішення таких завдань:

– оволодіння студентами термінологічним апаратом біології та екології, засвоєння предметних знань та усвідомлення суті основних законів і закономірностей, що дають змогу зрозуміти неперервність життя та його нерозривний зв'язок з довкіллям;

– розуміння універсальності функціональних ознак життя, принципів та вимог підтримання життєдіяльності організму;

– встановлення міжпредметного, внутрішньоциклового та міжциклового зв’язку біології і екології з метою формування в студентів гуманістичних поглядів на природу, сучасних уявлень про її цілісність і розвиток;

– набуття досвіду пошуково-дослідницької діяльності та уміння представляти отримані результати;

– використання набутих знань, навичок та умінь у повсякденному житті для оцінки впливу факторів довкілля, наслідків своєї діяльності для збереження власного здоров’я та безпеки інших людей;

– розвиток особистої відповідальності за стан довкілля, формування ціннісних орієнтацій на збереження природи, розуміння необхідності узгодження стратегії природи і стратегії людини на основі ідеї універсальності природних зв'язків та самообмеженості, подолання споживацького ставлення до природи. знати: хімічну будову, властивості, структуру і функціонування живих систем на різних рівнях організації живого; взаємозв’язки між живими системами, неживою природою; основні поняття, закони, біологічні закономірності; про гармонійні стосунки з природою на основі поваги до життя як найвищої цінності, до всього живого як унікальної частини біосфери.

Основна концептуальна ідея навчальної програми базується на реалізації функціонального, системно-структурного та екологічного підходів і полягає у формуванні природничо-наукової компетентності майбутніх педагогів шляхом засвоєння знань про живу природу як цілісну систему, розвитку ціннісних орієнтацій у ставленні до природи.

 

В основу виокремлення тем покладено принцип функціональних ознак життя, які є універсальними критеріями живої природи і дозволяють сформувати цілісну системну картину даного явища. В кожній темі по можливості передбачена наявність екологічної складової, що розкриває роль факторів зовнішнього середовища, взаємозв’язок живого зі своїм довкіллям, наслідки порушення умов довкілля для функціонування різних ієрархічних рівнів життя, визначення діяльнісних аспектів подолання екологічних проблем та досягнення сталого (збалансованого) розвитку. В кожній темі передбачено наявність здоров’язбережувальної компоненти, що розкриває ознаки та критерії здоров'я, визначає роль ендогенних та екзогенних чинників, забезпечує набуття навичок безпечної поведінки, спрямованих на збереження власного здоров’я та здоров’я інших людей.

Досягнення цієї мети забезпечується шляхом реалізації нового змісту навчання, організації освітнього процесу на засадах компетентнісного, діяльнісного підходів, реалізації наскрізних змістових ліній.

Наскрізні змістові лінії є засобом інтеграції навчального змісту, корелюються з ключовими компетентностями, опанування яких забезпечує формування ціннісних і світоглядних орієнтацій студента, що визначають його поведінку в життєвих ситуаціях.

Фахові компетентності:

- знати хімічну будову, властивості, структуру і функціонування живих систем - здатність до провадження дослідницької та інноваційної діяльності, володіння сучасними методами наукових досліджень в освітній галузі; уміння добирати, аналізувати, систематизувати й синтезувати фактичний матеріал;

- узагальнювати та інтерпретувати результати наукових досліджень, проявляючи критичну обізнаність та інтелектуальну чесність;

- здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації освітнього процесу, через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх

досягнення.


Програма навчальної дисципліни Біологія

Вступ (орієнтовно 4 год.)

Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. Фундаментальні властивості живого. Стратегія сталого розвитку природи і суспільства. 

Модуль І. Біорізноманіття  (орієнтовно 13 год.)

Змістовний модуль І Біорізноманіття

Тема 1. Сучасні критерії виду

Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів.  Сучасні критерії виду.

Тема 2. Віруси та пріони

Віруси, віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування.

Гіпотези походження вірусів. Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування. Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами.

Тема 3 Прокаріотичні організми: археї та бактерії.

Особливості їхньої організації та функціонування.

Тема 4 Біорізноманіття

Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції.

Лабораторні роботи:

1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір викладача).

Навчальний проект

1. Складання характеристики виду за видовими критеріями.

Модуль ІІ. Обмін речовин і перетворення енергії (орієнтовно 15 год.)

Змістовний модуль ІІ Молекулярний рівень організації життя

Тема 1. Органічні сполуки

Білки, нуклеїнові кислоти, вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі.

Тема 2. Обмін речовин

Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів.

Тема 3. Перетворення енергії в живих організмах

Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів. Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією.

Тема 4. Вітаміни, ферменти

Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму.

Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму.

Вітаміни, їх роль в обміні речовин.

Тема 5. Порушення обміну речовин

 

Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. Значення якості питної води для збереження здоров’я людини.

Тема 6. Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.

Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини.   Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.

Лабораторні роботи:

№1. Визначення деяких органічних речовин та їх властивостей.

№ 2. Вивчення властивостей ферментів.

Практичні роботи:

№ 1. Розв’язання елементарних вправ з молекулярної біології.

№ 2. Розв’язання типових задач з молекулярної біології.

№ 3. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини.

Модуль  ІІІ. Спадковість і мінливість (орієнтовно 20 год.)

Змістовний модуль ІІІ Основи генетики  

Тема 1. Основні поняття генетики. Закономірності спадковості.

Тема 2. Методи генетичних досліджень

.Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки.

Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини.

Тема 3. Організація спадкового матеріалу

Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині.

Тема 4. Каріотип людини

Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу.

Тема 5. Генотип людини

Сучасний стан досліджень геному людини. Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини.

Закономірності мінливості (спадкової, неспадкової) людини.

Тема 6. Мутації

Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів.

Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. Закономірності розподілу алелів в популяціях.

Тема 7. Методи генетичних досліджень

Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація.

Лабораторні роботи:

№ 1. Вивчення мінливості у рослин. Побудова варіаційного ряду і варіаційної кривої.

№ 2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.

№ 3. Будова хромосом. Мітотичний поділ клітин.

Практичні роботи:

№ 1. Розв’язання типових задач з генетики. Моногібридне схрещування. Дигібридне схрещування. Хромосомна теорія спадковості.

2. Складання родоводів. Розвязання типових задач на визначення виду мутацій.

Проект: створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо

Орієнтовні теми (одна на вибір):

1. Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

2. Скринінг-програми для новонароджених. 3. Генотерапія та її перспективи

Модуль ІV. Організмовий рівень організації життя (орієнтовно 17 год.)

Змістовний модуль ІV Репродукція та розвиток 

Тема 1. Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.

Особливості процесів регенерації організму людини. Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи.  Правила біологічної етики.

Тема 2. Будова клітин

Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки.

Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань.

Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини.

Тема 3. Суть та біологічне значення запліднення.

Причини порушення процесів запліднення у людини. Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини.

Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції).

Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини.

 Лабораторні роботи:

№ 1. Будова тканин тваринного організму.

2. Вивчення будови статевих клітин людини.

№ 3. Вивчення етапів ембріогенезу.


 

4. Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

Усьо-го

у тому числі

л

п

лаб

інд

н.п.

1

2

3

4

5

6

7

Вступ

Міждисциплінарні зв’язки біології та екології. Рівні організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок. Фундаментальні властивості живого. Стратегія сталого розвитку природи і суспільства.

3

3

 

 

 

 

Модуль І. Біорізноманіття

Змістовний модуль І Біорізноманіття

Тема 1. Сучасні критерії виду

Систематика – наука про різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів.  Сучасні критерії виду.

4

2

 

2

 

 

Тема 2. Віруси та пріони

Віруси, віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування.

Гіпотези походження вірусів. Взаємодія вірусів з клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування. Роль вірусів в еволюції організмів. Використання вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами.

4

4

 

 

 

 

Тема 3 Прокаріотичні організми: археї та бактерії.

Особливості їхньої організації та функціонування.

3

3

 

 

 

 

Тема 4 Біорізноманіття

Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів. Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції.

2

2

 

 

 

 

Разом за змістовим модулем 1

16

 

 

 

 

 

Модуль ІІ. Обмін речовин і перетворення енергії

Змістовний модуль ІІ Молекулярний рівень організації життя

Тема 1. Органічні сполуки

Білки, нуклеїнові кислоти, вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі.

6

2

2

2

 

 


 

1

2

3

4

5

6

7

Тема 2. Обмін речовин

Обмін речовин та енергії – основа функціонування біологічних систем. Особливості обміну речовин в автотрофних та гетеротрофних організмів.

2

2

 

 

 

 

Тема 3. Перетворення енергії в живих організмах.

Енергетичне забезпечення процесів метаболізму. Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів. Роль процесів дихання в забезпеченні організмів енергією.

2

2

 

 

 

 

Тема 4. Вітаміни, ферменти

Структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму. Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного організму. Вітаміни, їх роль в обміні речовин.

4

2

 

2

 

 

Тема 5. Порушення обміну речовин

Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин. Значення якості питної води для збереження здоров’я людини.

1

1

 

 

 

 

Тема 6. Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.

Раціональне харчування – основа нормального обміну речовин. Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин. Знешкодження токсичних сполук в організмі людини. Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.

1

1

 

 

 

 

Разом за змістовим модулем 2

16

 

 

 

 

 

Модуль  ІІІ. Спадковість і мінливість

Змістовний модуль ІІІ Основи генетики 

Тема 1. Основні поняття генетики. Закономірності спадковості.

2

2

 

 

 

 

Тема 2. Методи генетичних досліджень

.Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні наслідки.

Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини.

4

2

2

 

 

 


 

1

2

3

4

5

6

7

Тема 3. Організація спадкового матеріалу

Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини та його реалізація. Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині.

2

2

 

 

 

 

Тема 4. Каріотип людини

Каріотип людини та його особливості. Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу.

5

4

 

1

 

 

Тема 5. Генотип людини

Сучасний стан досліджень геному людини. Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини. Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини. Закономірності мінливості (спадкової, неспадкової) людини.

4

3

 

1

 

 

Тема 6. Мутації

Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні мутації. Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів.

Генетичний моніторинг в людських спільнотах. Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування. Закономірності розподілу алелів в популяціях.

4

3

 

1

 

 

Тема 7. Методи генетичних досліджень

Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини. Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини. Медико-генетичне консультування та його організація.

2

2

 

 

 

 

Разом за змістовим модулем 3

23

 

 

 

 

 

Модуль ІV Організмовий рівень організації життя

Змістовний модуль ІV Репродукція та розвиток 

Тема 1. Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.

Особливості процесів регенерації організму людини. Трансплантація тканин та органів у людини, її перспективи. Правила біологічної етики.

4

2

 

2

 

 


 

1

2

3

4

5

6

7

Тема 2. Будова клітин

Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього впливають. Старіння та смерть клітин. Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки.

Поняття про онкогенні фактори та онкологічні захворювання. Профілактика онкологічних захворювань.

Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини.

6

4

 

2

 

 

Тема 3. Суть та біологічне значення запліднення.

Причини порушення процесів запліднення у людини. Особливості репродукції людини у зв’язку з її біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та перспективи репродуктивної медицини. Біологічні і соціальні аспекти регуляції розмноження у людини.

Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище ембріональної індукції).

Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив на процеси росту та розвитку людини.

7

4

 

3

 

 


Разом за змістовим модулем 4

17

 

 

 

 

 

Разом

72

 

 

 

 

 

 

 

5. Теми практичних занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

1

Розв’язання елементарних вправ з молекулярної біології.

1

2

Розв’язання типових задач з молекулярної біології.

1

3

Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини.

2

4

Розв’язання типових задач з генетики. Моногібридне схрещування. Дигібридне схрещування. Хромосомна теорія спадковості.

2

5

Складання родоводів. Розвязання типових задач на визначення виду мутацій.

1

6

Форми розмноження організмів.

2

 

Разом

9

 

6. Теми лабораторних занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

1

Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір викладача).

2

2

Визначення деяких органічних речовин та їх властивостей.

1

3

Вивчення властивостей ферментів.

1

4

Будова хромосом. Мітотичний поділ клітин.

1

5

Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.

1

6

Будова тканин тваринного організму.

1

 

Разом

7

7. Проєкти

з/п

Назва теми

Вид проекту

1

Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

буклет

2

Скринінг-програми для новонароджених.

бук-трейлер

3

Генотерапія та її перспективи

презентація

4

Особиста програма зміцнення здоров’я.

скрайб,

5

Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних)

презентації,

6

Клонування організмів.

постер

7

Нанотехнології в біології.

бук-трейлер

8

Трансгенні організми: за і проти.

буклет

8. Методи навчання

Лекції, практичні роботи, робота в Інтернеті, індивідуальна дослідницька робота, розв’язування задач та творчих завдань, доповіді, реферативні роботи, самостійна робота, дистанційне навчання за допомогою інтернет платформ.

9. Методи контролю

Поточне тестування, проектні роботи, усні відповіді, підсумковий письмовий тест, залік, екзамен.

10. Методичне забезпечення

1. Опорні конспекти лекцій,

2. підручники,

3. таблиці,

4. плакати,

5. відеофільми,

6. комп’ютерний курс дисципліни.

11. Рекомендована література

Базова

1.      Остапченко Л.І. Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 10-го кл. закл. заг. серед. освіти / Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, Т.А. Компанець, С.Р. Рушковський. – Київ: Генеза, 2018. – 192 с. : іл.

2.      Задорожний К. М. Біологія і екологія (профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / К. М. Задорожний, О. М. Утєвська.– Харків : Вид-во «Ранок», 2018. — 240 с. : іл.

3.      Остапченко Л.І. Біологія і екологія (рівень стандарту) : підруч. для 11‑го кл. закл. заг. серед. освіти / Людмила Остапченко, Павло Балан, Тарас Компанець, Станіслав Рушковський. – Київ : Генеза, 2019. – 208 с. : іл.

4.      Андерсон О. А. та ін. Біологія і екологія: підруч. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту/О. А. Андерсон, М. А. Вихренко, А. О. Чернінський, С. М. Міюс. – К. : Школяр, 2019. – 216 с. : іл.

5.    Межжерін С.В. Біологія 11 кл.(рівень стандарту, академічний рівень) /          С.В. Межжерін, Я.О. Межжерна.– Київ: Освіта, 2011. – 336 с.: іл.

6.    Кучеренко М.Є. Загальна біологія. 2-ге вид / М.Є. Кучеренко, Ю.Г. Вервес.– Київ: Генеза, 2005. – 272 с.

 

Допоміжна

1.    Задорожний К.М. Біологія. Відкриті та нестандартні уроки/К.М. Задорожний. – Х.: Основа, 2005. – 144 с.

2.    Барна І. Загальна біологія / збірник задач// І. Барна.– Тернопіль: Підручники і посібники, 2007. – 736 с.

3.    Биология 9 кл. Тесты 2 семестр. – К., 2001. – 47 с.

4.    Тагліна О.В. Загальна біологія 11 кл. (плани-конспекти)/ О.В. Тагліна.– Х.: Ранок., 2001. – 256 с.

5.    Шабатура М.Н. Біологія людини 9 кл./М.Н. Шабатура.– К.: Генеза, 2006.– 176с.

12. Інформаційні ресурси

1. http://video.meta.ua/1955187.video

2. http://noosfera.org.ua/

3. http://pti.kiev.ua/uroki/uroki10/280-rozrobki-urokiv-do-temi-vstup-10-kl..html

4. http://almamater.com.ua/modules/smartsection/item.php?itemid=65

5. http://iitzo.gov.ua/files/dpa_11kl_11_12nr_biologiy.pdf

6. http://www.ranok.in.ua/category_4.html

7. http://emarket.ua/objavlenie/zagalna-bologja-10-11kl-ID13AU9.html


 

Рівні навчальних

досягнень

Бали

 

 

Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень студентів

 

 

I. Початковий

1

Студент може розрізняти об'єкти вивчення

2

Студент відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення

3

Студент відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою викладача виконує елементарні завдання

II. Середній

4

Студент з допомогою викладача відтворює основний навчальний матеріал, може повторити за зразком певну операцію, дію

5

Студент відтворює основний навчальний матеріал, здатний з помилками й неточностями дати визначення понять, сформулювати правило

6

Студент виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу. Відповідь його(її) правильна, але недостатньо осмислена. Вміє застосовувати знання при виконанні завдань за зразком.

III.  Достатній

7

Студент правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, вміє наводити окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії

8

Знання студента є достатніми, він (вона) застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність. Відповідь його (її)  логічна,  хоч і має  неточності

9

Студент  добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, уміє аналізувати й систематизувати інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією

IV.  Високий

10

Студент має  міцні знання, здатний (а)  використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення, аргументувати їх

11

Студент на високому рівні володіє узагальненими знаннями в обсязі та в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, уміє знаходити інформацію та аналізувати її, ставити і розв'язувати проблеми

12

Студент має системні глибокі знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях. Уміє самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати опанований матеріал, самостійно користуватися джерелами інформації, приймати рішення

 




МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

КРАСНОГРАДСЬКИЙ ПЕДАГОГІЧНИЙ ФАХОВИЙ КОЛЕДЖ

КОМУНАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ 

«ХАРКІВСЬКА ГУМАНІТАРНО-ПЕДАГОГІЧНА АКАДЕМІЯ»

ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

 

 

Циклова комісія викладачів природничих дисциплін, фізичного виховання та предмета «Захист України»

 

 

                                                                                  ЗАТВЕРДЖУЮ

                                                                     Директор

                                                                                         _____Сергій РЯБОКІНЬ

                                                                                         «31» серпня   2023 року

 

 

 

РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

Біологія і екологія

 

 

Галузь знань 01 Освіта/Педагогіка

спеціальність 013 Початкова освіта

відділення початкової та дошкільної освіти

 

 

 

 

 

 

 

2023/2024


 

 

Робоча програма «Біологія і екологія» для здобувачів освіти за спеціальністю

013 Початкова освіта

 

Розробник: Гайдук Катерина Віталіївна, викладач циклової комісії природничих дисциплін, фізичного виховання та предмета «Захист України», спеціаліст вищої категорії, викладач методист, кандидат с.-г. наук

 

 

 

Робоча програма затверджена на засіданні циклової комісії викладачів природничих дисциплін, фізичного виховання та предмета «Захист України»

Протокол від  «31» серпня 2023 року № 1

 

 

 

 

 

 

Голова циклової комісії ________________ Катерина ГАЙДУК

«31» серпня 2023 року

 

 

 

 

 

 

 

Робочу програму погоджено з керівником проєктної групи освітньої програми «Початкова освіта» для фахового молодшого бакалавра

 

                   

 

 

 

 

 

Керівник проєктної групи     ____________       Світлана СЛАБИНСЬКА

 

«04» вересня  2023 року

 

 

 


1.    Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

денна форма навчання

 

Галузь знань

01 Освіта/Педагогіка

Нормативна

 

Модулів – 4

Спеціальність 013

Початкова освіта

 

Рік підготовки:

Змістових модулів – 5

2-й

 

Семестр

Загальна кількість годин - 70

III

IV

 

 

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання: 2

аудиторних – 70

 

Освітньо-кваліфікаційний рівень: фаховий молодший бакалавр

 

28 год.

34 год.

 

 

Практичні

6 год.

2 год.

 

 

Лабораторні

 

 

 

 

Вид контролю: екзамен

 

 

 

 

 

 

 


 

2.    Мета та завдання навчальної дисципліни

Навчальна програма «Біологія і екологія» розроблена на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від наказ № 1407 від 23.10.2017 р.), Концепції екологічної освіти України (затверджено рішенням колегії МОН України від 20.12.2001 №13/6-19) та відповідно до положень концепції Нової української школи (розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 № 988-р) і призначена для навчання біології і екології на рівні стандарту.

Мета навчання біології і екології на рівні стандарту полягає у формуванні в студентів природничо-наукової компетентності шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про закономірності функціонування живих систем, їх розвиток і взаємодію, взаємозв’язок із довкіллям; розуміння біологічної картини світу та цінності таких категорій, як життя, природа, здоров’я; свідомого ставлення до природи як універсальної, унікальної цінності; застосування знань з біології та екології у повсякденному житті, оцінювання їх ролі для сталого (збалансованого) розвитку людства, науки та технологій. 

Досягнення зазначеної мети передбачає вирішення таких завдань:

– оволодіння студентами термінологічним апаратом біології та екології, засвоєння предметних знань та усвідомлення суті основних законів і закономірностей, що дають змогу зрозуміти неперервність життя та його нерозривний зв'язок з довкіллям;

– розуміння універсальності функціональних ознак життя, принципів та вимог підтримання життєдіяльності організму;

– встановлення міжпредметного, внутрішньоциклового та міжциклового зв’язку біології і екології з метою формування в студентів гуманістичних поглядів на природу, сучасних уявлень про її цілісність і розвиток;

– набуття досвіду пошуково-дослідницької діяльності та уміння представляти отримані результати;

– використання набутих знань, навичок та умінь у повсякденному житті для оцінки впливу факторів довкілля, наслідків своєї діяльності для збереження власного здоров’я та безпеки інших людей;

– розвиток особистої відповідальності за стан довкілля, формування ціннісних орієнтацій на збереження природи, розуміння необхідності узгодження стратегії природи і стратегії людини на основі ідеї універсальності природних зв’язків та самообмеженості, подолання споживацького ставлення до природи. знати: хімічну будову, властивості, структуру і функціонування живих систем на різних рівнях організації живого; взаємозв’язки між живими системами, неживою природою; основні поняття, закони, біологічні закономірності; про гармонійні стосунки з природою на основі поваги до життя як найвищої цінності, до всього живого як унікальної частини біосфери.

Основна концептуальна ідея навчальної програми базується на реалізації функціонального, системно-структурного та екологічного підходів і полягає у формуванні природничо-наукової компетентності майбутніх педагогів шляхом засвоєння знань про живу природу як цілісну систему, розвитку ціннісних орієнтацій у ставленні до природи.

 

В основу виокремлення тем покладено принцип функціональних ознак життя, які є універсальними критеріями живої природи і дозволяють сформувати цілісну системну картину даного явища. В кожній темі по можливості передбачена наявність екологічної складової, що розкриває роль факторів зовнішнього середовища, взаємозв’язок живого зі своїм довкіллям, наслідки порушення умов довкілля для функціонування різних ієрархічних рівнів життя, визначення діяльнісних аспектів подолання екологічних проблем та досягнення сталого (збалансованого) розвитку. В кожній темі передбачено наявність здоров’язбережувальної компоненти, що розкриває ознаки та критерії здоров'я, визначає роль ендогенних та екзогенних чинників, забезпечує набуття навичок безпечної поведінки, спрямованих на збереження власного здоров’я та здоров’я інших людей.

Досягнення цієї мети забезпечується шляхом реалізації нового змісту навчання, організації освітнього процесу на засадах компетентнісного, діяльнісного підходів, реалізації наскрізних змістових ліній.

Наскрізні змістові лінії є засобом інтеграції навчального змісту, корелюються з ключовими компетентностями, опанування яких забезпечує формування ціннісних і світоглядних орієнтацій студента, що визначають його поведінку в життєвих ситуаціях.

Фахові компетентності:

- знати хімічну будову, властивості, структуру і функціонування живих систем - здатність до провадження дослідницької та інноваційної діяльності, володіння сучасними методами наукових досліджень в освітній галузі; уміння добирати, аналізувати, систематизувати й синтезувати фактичний матеріал;

- узагальнювати та інтерпретувати результати наукових досліджень, проявляючи критичну обізнаність та інтелектуальну чесність;

- здатність до пошуку та засвоєння нових знань, набуття нових вмінь і навичок, організації освітнього процесу, через ефективне керування ресурсами та інформаційними потоками, вміння визначати навчальні цілі та способи їх

досягнення.

 

Програма навчальної дисципліни Біологія і Екологія

 

Модуль І. Адаптації (орієнтовно 20 год.)

Змістовний модуль І Репродукція та розвиток 

Тема 1. Адаптація як загальна властивість біологічних систем.

Принцип єдності організмів та середовища мешкання.

Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Властивості адаптацій. Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. Стратегії адаптацій організмів.

Тема 2. Екологічна структура виду

Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію.

Тема 3. Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання.

Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію.

Тема 4. Основні середовища існування та адаптації до них організмів.

Способи терморегуляції організмів.

Тема 5. Симбіоз та його форми.

Організм як середовище мешкання. Поширення паразитизму серед різних груп організмів.

Тема 6. Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна.

Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів. Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. Фотоперіодизм та його адаптивне значення.

Практичні роботи:

№ 1. Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування.

№ 2. Форми розмноження організмів.

Модуль ІІ. Біологічні основи здорового способу життя (орієнтовно 12 год.)

Змістовний модуль ІІ Принципи здорового способу життя

Тема 1. Науки, що вивчають здоров’я людини.

Принципи здорового способу життя. Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок.

Тема 2. Безпека і статева культура.

Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків. Вплив стресових факторів на організм людини. Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини.

Тема 3. Імунна система людини, особливості її функціонування.

Імунокорекція. Імунотерапія. Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних  захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом.

Практична робота

№ 1. Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань.

Навчальний проект

1. Особиста програма зміцнення здоров’я.

Модуль ІІІ. Екологія (орієнтовно 15 год.)

Змістовний модуль ІІІ. Екологія

Тема 1. Предмет вивчення екології, її завдання та методи.

Зв’язки екології з іншими науками. Екологічні закони.

Тема 2. Екологічні чинники та їхня класифікація. Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види.

Тема 3. Популяції. Класифікація популяцій.

Структура та характеристики популяцій. Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах.

Тема 4. Властивості та характеристики екосистем.

Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій.

Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів.

Тема 5. Біосфера.

Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери.

Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи.

Проєкти:

Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних).

Модуль ІV. Сталий розвиток та раціональне природокористування (орієнтовно 30 год.)

Змістовний модуль ІV. Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні.

Тема 1. Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні.

Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля.

Тема 2. Антропогенній вплив людини на природу.

Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона.

Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм.

Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів.

Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери.

Тема 3. Екологічна політика в Україні

Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України.

Тема 4. Концепція сталого розвитку та її значення.

Природокористування в контексті сталого розвитку. Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля.

Практична робота:

№ 1. Оцінка екологічного стану свого регіону.

Змістовний модуль V. Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології

Тема 1. Завдання та досягнення сучасної селекції.

Внесок вітчизняних учених-селекціонерів. Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Явище гетерозису та його генетичні основи.

Значення для планування селекційної роботи вчення М. І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості.

Тема 2. Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції.

Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини.

Тема 3. Сучасна біотехнологія та її основні напрямки.

Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології.

Тема 4. Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації.

Узагальнення: роль біології у вирішенні сучасних глобальних проблем людства.

Проєкти

(один на вибір; створення бук-трейлеру, презентації, буклету, скрайбу, постеру тощо)

1. Клонування організмів.

2. Нанотехнології в біології.

3. Трансгенні організми: за і проти.


 

4. Структура навчальної дисципліни

Назви змістових модулів і тем

Кількість годин

денна форма

Усьо-го

у тому числі

л

п

лаб

інд

н.п.

1

2

3

4

5

6

7

Модуль І Адаптації

Змістовний модуль І Репродукція та розвиток 

Тема 1. Адаптація як загальна властивість біологічних систем.

Принцип єдності організмів та середовища мешкання. Загальні закономірності формування адаптацій. Поняття про преадаптацію та постадаптацію. Властивості адаптацій. Формування адаптацій на молекулярному та клітинному рівнях організації. Стратегії адаптацій організмів.

4

4

 

 

 

 

Тема 2. Екологічна структура виду

Поняття про екологічно пластичні та екологічно непластичні види. Поняття про адаптивну радіацію.

2

2

 

 

 

 

Тема 3. Життєві форми тварин та рослин як адаптації до середовища мешкання.

Екологічна ніша як наслідок адаптацій організмів певного виду до існування в екосистемі. Поняття про спряжену еволюцію (коеволюцію) та коадаптацію.

4

2

2

 

 

 

Тема 4. Основні середовища існування та адаптації до них організмів.

Способи терморегуляції організмів.

4

2

2

 

 

 

Тема 5. Симбіоз та його форми.

Організм як середовище мешкання. Поширення паразитизму серед різних груп організмів.

4

2

 

 

 

 

Тема 6. Адаптації паразитів до мешкання в організмі хазяїна.

Відповідь організму хазяїна на оселення паразитів. Адаптивні біологічні ритми біологічних систем різного рівня організації. Типи адаптивних біологічних ритмів організмів. Фотоперіодизм та його адаптивне значення.

2

2

 

 

 

 

Разом за змістовим модулем 1

20

 

 

 

 

 


 

1

2

3

4

5

6

7

Модуль ІI Біологічні основи здорового способу життя

Змістовний модуль ІI Принципи здорового способу життя

Тема 1. Науки, що вивчають здоров’я людини.

Принципи здорового способу життя. Складові здорового способу життя: раціональне харчування, рухова активність, особиста і побутова гігієна, відпочинок.

4

2

2

 

 

 

Тема 2. Безпека і статева культура.

Негативний вплив на здоров’я людини алкоголю, куріння та наркотиків. Вплив стресових факторів на організм людини. Вплив навколишнього середовища на здоров’я людини.

4

4

 

 

 

 

Тема 3. Імунна система людини, особливості її функціонування.

Імунокорекція. Імунотерапія. Профілактика неінфекційних, інфекційних, інвазійних  захворювань людини, захворювань, що передаються статевим шляхом.

4

2

 

 

 

2

Разом за змістовим модулем 2

12

 

 

 

 

 

Модуль ІІІ Екологія

Змістовний модуль ІІІ Екологія

Тема 1. Предмет вивчення екології, її завдання та методи.

Зв’язки екології з іншими науками. Екологічні закони.

2

2

 

 

 

 

Тема 2. Екологічні чинники та їхня класифікація. Закономірності впливу екологічних чинників на організми та їх угруповання. Стено- та еврибіонтні види.

2

2

 

 

 

 

Тема 3. Популяції. Класифікація популяцій.

Структура та характеристики популяцій. Механізми регуляції густоти (щільності) та чисельності популяцій. Функціональна роль популяцій в екосистемах.

3

3

 

 

 

 

Тема 4. Властивості та характеристики екосистем.

Типи зв’язків між популяціями різних видів в екосистемах. Екологічні сукцесії як процеси саморозвитку екосистем. Причини сукцесій та їхні типи. Закономірності сукцесій.

Агроценози, їхня структура та особливості функціонування. Шляхи підвищення продуктивності агроценозів.

4

4

 

 

 

 


 

1

2

3

4

5

6

7

Тема 5. Біосфера.

Біосфера як глобальна екосистема, її структура та межі. Біогеохімічні цикли як необхідна умова існування біосфери.

Вчення В. І. Вернадського про біосферу та ноосферу та його значення для уникнення глобальної екологічної кризи.

4

4

 

 

 

 

Разом за змістовим модулем 3

15

 

 

 

 

 

Модуль ІV. Сталий розвиток та раціональне природокористування

Змістовний модуль ІV Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні

Тема 1. Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні.

Види забруднення, їхні наслідки для природних і штучних екосистем та людини. Поняття про якість довкілля. Критерії забруднення довкілля.

4

4

 

 

 

 

Тема 2. Антропогенній вплив людини на природу.

Антропічний вплив на атмосферу Наслідки забруднення атмосферного повітря та його охорона.

Антропічний вплив на гідросферу. Причини порушення якості природних вод, дефіцит водних ресурсів, принципи оцінки екологічного стану водойм. Охорона водойм.

Основні джерела антропічного забруднення ґрунтів, їхні наслідки. Необхідність охорони ґрунтів.

Антропічний вплив на біорізноманіття. Проблеми акліматизації та реакліматизації видів. Збереження біорізноманіття як необхідна умова стабільності біосфери.

4

2

2

 

 

 

Тема 3. Екологічна політика в Україні

Екологічна політика в Україні: природоохоронне законодавство України, міждержавні угоди. Червона книга та чорні списки видів тварин. Зелена книга України.

4

4

 

 

 

 

Тема 4. Концепція сталого розвитку та її значення.

Природокористування в контексті сталого розвитку. Поняття про екологічне мислення. Необхідність міжнародної взаємодії у справі охорони довкілля.

3

3

 

 

 

 

Разом за змістовим модулем 4

15

 

 

 

 

 

Змістовний модуль V Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології 

Тема 1. Завдання та досягнення сучасної селекції.

Внесок вітчизняних учених-селекціонерів.

Сучасні методи селекції тварин, рослин і мікроорганізмів. Явище гетерозису та його генетичні основи. Застосування методів генної та клітинної інженерії в сучасній селекції.

Генна інженерія людини: досягнення та ризики. Біоетичні проблеми сучасної медицини.

4

4

 

 

 

 

Тема 2. Сучасна біотехнологія та її основні напрямки.

Застосування досягнень молекулярної генетики, молекулярної біології та біохімії у біотехнології. Значення для планування селекційної роботи вчення М.І. Вавилова про центри різноманітності та походження культурних рослин, закону гомологічних рядів спадкової мінливості.

2

2

 

 

 

 

Тема 3. Поняття про біологічну небезпеку, біологічний тероризм та біологічний захист. Біологічна безпека та основні напрямки її реалізації.

2

2

 

 

 

 

Разом за змістовим модулем 5

8

 

 

 

 

 

Всього:

70

 

 

 

 

 

 

5. Теми практичних занять

з/п

Назва теми

Кількість

годин

1

Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування

2

2

Форми розмноження організмів.

2

3

Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань

2

4

Оцінка екологічного стану свого регіону.

2

 

Разом

8

 

6. Проєкти

з/п

Назва теми

Вид проекту

1

Генетичний моніторинг в людських спільнотах.

буклет

2

Скринінг-програми для новонароджених.

бук-трейлер

3

Генотерапія та її перспективи

презентація

4

Особиста програма зміцнення здоров’я.

скрайб,

5

Дослідження особливостей структури місцевих екосистем (природних чи штучних)

презентації,

6

Клонування організмів.

постер

7

Нанотехнології в біології.

бук-трейлер

8

Трансгенні організми: за і проти.

буклет

 

7. Методи навчання

Лекції, практичні роботи, робота в Інтернеті, індивідуальна дослідницька робота, розв’язування задач та творчих завдань, доповіді, реферативні роботи, самостійна робота, дистанційне навчання за допомогою інтернет платформ.

 

8. Методи контролю

Поточне тестування, проектні роботи, усні відповіді, підсумковий письмовий тест, залік, екзамен.

 

9. Методичне забезпечення

1. Опорні конспекти лекцій,

2. підручники,

3. таблиці,

4. плакати,

5. відеофільми,

6. комп’ютерний курс дисципліни.

 

10. Рекомендована література

 

Базова

1.       Остапченко Л.І. Біологія і екологія (рівень стандарту): підруч. для 10-го кл. закл. заг. серед. освіти / Л.І. Остапченко, П.Г. Балан, Т.А. Компанець, С.Р. Рушковський. – Київ: Генеза, 2018. – 192 с. : іл.

2.       Задорожний К. М. Біологія і екологія (профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти / К. М. Задорожний, О. М. Утєвська.– Харків : Вид-во «Ранок», 2018. — 240 с. : іл.

3.       Остапченко Л.І. Біологія і екологія (рівень стандарту) : підруч. для 11‑го кл. закл. заг. серед. освіти / Людмила Остапченко, Павло Балан, Тарас Компанець, Станіслав Рушковський. – Київ : Генеза, 2019. – 208 с. : іл.

4.       Андерсон О. А. та ін. Біологія і екологія: підруч. для 11 кл. закладів загальної середньої освіти: рівень стандарту/О. А. Андерсон, М. А. Вихренко, А. О. Чернінський, С. М. Міюс. – К. : Школяр, 2019. – 216 с. : іл.

5.    Межжерін С.В. Біологія 11 кл.(рівень стандарту, академічний рівень) /          С.В. Межжерін, Я.О. Межжерна.– Київ: Освіта, 2011. – 336 с.: іл.

6.      Кучеренко М.Є. Загальна біологія. 2-ге вид / М.Є. Кучеренко, Ю.Г. Вервес.– Київ: Генеза, 2005. – 272 с.

 

 

 

Допоміжна

1.    Задорожний К.М. Біологія. Відкриті та нестандартні уроки/К.М. Задорожний. – Х.: Основа, 2005. – 144 с.

2.    Барна І. Загальна біологія / збірник задач// І. Барна.– Тернопіль: Підручники і посібники, 2007. – 736 с.

3.    Біологія 9 кл. Тести 2 семестр. – К., 2001. – 47 с.

4.    Тагліна О.В. Загальна біологія 11 кл. (плани-конспекти)/ О.В. Тагліна.– Х.: Ранок., 2001. – 256 с.

5.    Шабатура М.Н. Біологія людини 9 кл./М.Н. Шабатура.– Київ : Генеза, 2006.– 176с.

 

12. Інформаційні ресурси

1. http://video.meta.ua/1955187.video

2. http://noosfera.org.ua/

3. http://pti.kiev.ua/uroki/uroki10/280-rozrobki-urokiv-do-temi-vstup-10-kl..html

4. http://almamater.com.ua/modules/smartsection/item.php?itemid=65

5. http://iitzo.gov.ua/files/dpa_11kl_11_12nr_biologiy.pdf

6. http://www.ranok.in.ua/category_4.html

7. http://emarket.ua/objavlenie/zagalna-bologja-10-11kl-ID13AU9.html


 

Рівні навчальних

досягнень

Бали

 

 

Загальні критерії оцінювання навчальних досягнень студентів

 

 

I. Початковий

1

Студент може розрізняти об'єкти вивчення

2

Студент відтворює незначну частину навчального матеріалу, має нечіткі уявлення про об'єкт вивчення

3

Студент відтворює частину навчального матеріалу; з допомогою викладача виконує елементарні завдання

II. Середній

4

Студент з допомогою викладача відтворює основний навчальний матеріал, може повторити за зразком певну операцію, дію

5

Студент відтворює основний навчальний матеріал, здатний з помилками й неточностями дати визначення понять, сформулювати правило

6

Студент виявляє знання й розуміння основних положень навчального матеріалу. Відповідь його(її) правильна, але недостатньо осмислена. Вміє застосовувати знання при виконанні завдань за зразком.

III.  Достатній

7

Студент правильно відтворює навчальний матеріал, знає основоположні теорії і факти, вміє наводити окремі власні приклади на підтвердження певних думок, частково контролює власні навчальні дії

8

Знання студента є достатніми, він (вона) застосовує вивчений матеріал у стандартних ситуаціях, намагається аналізувати, встановлювати найсуттєвіші зв'язки і залежність між явищами, фактами, робити висновки, загалом контролює власну діяльність. Відповідь його (її)  логічна,  хоч і має  неточності

9

Студент  добре володіє вивченим матеріалом, застосовує знання в стандартних ситуаціях, уміє аналізувати й систематизувати інформацію, використовує загальновідомі докази із самостійною і правильною аргументацією

IV.  Високий

10

Студент має  міцні знання, здатний (а)  використовувати їх у практичній діяльності, робити висновки, узагальнення, аргументувати їх

11

Студент на високому рівні володіє узагальненими знаннями в обсязі та в межах вимог навчальних програм, аргументовано використовує їх у різних ситуаціях, уміє знаходити інформацію та аналізувати її, ставити і розв'язувати проблеми

12

Студент має системні глибокі знання в обсязі та в межах вимог навчальних програм, усвідомлено використовує їх у стандартних та нестандартних ситуаціях. Уміє самостійно аналізувати, оцінювати, узагальнювати опанований матеріал, самостійно користуватися джерелами інформації, приймати рішення

 

 

Коментарі

Популярні публікації

Зображення
Зображення